Oikeutta Oululle ja sen tärkeille työntekijöille

9.9.2020

Ei oman työn ulkoistamiselle – kyllä työn kehittämiselle

 

Oulun kaupunki on tekemässä massiivista ulkoistusta kohdistuen tukipalveluihin. Niihin palveluihin, jotka pitävät tätä kaupunkia pystyssä. Ne palvelut, jotka pandemia aikana turvaavat toimintaa joustavasti.

JHL ei hyväksy näiden palvelujen kokonaisulkoistusta eikä työehtosopimusshoppailua. Keppiä on saamassa matalapalkkaiset naisvaltaiset alat enemmistönä. Ulkoapäin seuraavalle Oulun kaupungin toiminta näyttää kylmältä. Oulun strategioista pitovoimainen, elinvoimainen ja haluttu työnantaja murenee tässä yhteydessä mielestämme täysin. Tämä kertoo valitettavaa kieltä siitä, miten Oulu arvottaa työntekijänsä, ja etenkin ne työntekijät, jotka ovat vuosikausia joustaneet ja olleet mukana työnsä kehittämisessä yhteisen hyvän vuoksi.

Ateria – ja puhtauspalvelut Tilapalvelut liikelaitoksessa

Ateria- puhtauspalvelujen kokonaisulkoistus tulee nostamaan kustannuksia Oulun kaupungille kalliimpien palvelusopimusten myötä. Ei ole sellaista sopimusta, jolla saadaan kaikki lisätehtävät hoidettua yhtä kustannustehokkaasti kuin mitä omana tuotantona tehdään, silti säilyttäen laatu. Kaikki kiteytyy omassa tuotannossa laatuun, tilanteiden ja toiminnan vaatimusten mukaiseen joustavuuteen ja mukautumiseen. Tähän ei muu toimija pysty, ainakaan tällä hinnalla. Oman tuotannon työntekijät korjaavat yksityisen toimijan jälkiä osassa paikassa jo nyt tai tekevät kaksinkertaisia vuoroja, koska alueelle ei saapunutkaan yksityisen toimijan työntekijää. Tämä väistämättä nostaa kustannuksia yksikössä ja vie aikaa oman tuotannon työntekijöiltä omasta tiukasta työajasta, mutta syy ei ole kallis tuotantotapa vaan enemmän huono organisointi.

Ateria- ja puhtauspuolen työn kehittämistä kehittäminen on jäänyt osittain jatkuvien organisaatiouudistuksien hallinnointiin ja järjestelyihin, todelliseen toiminnan sisällölliseen kehittämiseen ei ole päästy vuosikausiin. Tällä pystyttäisiin saamaan toiminta kannattavaksi ja säästöjä aikaan. Remonttien ja materiaalien suunnittelussa pitäisi olla työntekijät mukana, jotta kustannuksia saadaan alas. Liian paljon menee rahaa hankinoissa, kun laitteet, aineet, välineet eivät sovi tilanteeseen. Täältä ne säästöt oikeasti löytyisivät, jos niiden eteen tekisi työtä.

 

Koulusihteeripalvelujen tuottaminen sivistys – ja kulttuuripalveluissa

Koulusihteerien ulkoistus on ollut kahden vuoden ajan valmistelussa ja toimintaa on yritetty arvioida monelta kannalta. Tulokset ja raportti oman tuotannon eduista painettiin hiljaisuuteen, nostettiin esille ulkoistamisen kannattavuus. Todellisuudessa tämä on kuitenkin tehottomampi ja kalliimpi vaihtoehto. Osa palveluista istuu ns. hybridimalliin, jossa osa palveluista ostetaan ja osa tuotetaan omana. Koko toiminta ei kuitenkaan mene samaan mukiin. Esittelyä on pidetty runsain mitoin tästäkin asiasta ja kerrottu tuottavuustavoitteiden huimasta noususta. Sekään ei jatka nousuaan kuin 2 – 3 vuotta, kunnes työtehtävät on opittu. Tämän jälkeen lisälaskutusten määrä jatkaa kasvuaan ja toiminta olikin kalliimpaa jälleen kerran kuin omana tuotantona.

Koulusihteerit ovat kartoittaneet ja olleet kehittämässä oman tehtäväkuvansa sisältöä koko valmistelun ajan, taustalla ajatus siitä, että omalla toiminnan kehittämisellä saadaan lisää tulosta ja toiminnallisuutta aikaan ja se voidaan tuottaa omana palveluna myös jatkossa.


Digipalvelut kaupungin kriittistä toimintaa

Viimeisenä tähän soppaan on lyöty Oulun Digi liikelaitoksen kokonaisulkoistus suunnitelmat. Laitteet, välineet ja tietoturva meidän työssämme laitetaan ulos. Tässä kaupungissa tapahtuu paljon tietoturvahyökkäyksiä, joista henkilöstö ei ole tietoinen. Hyökkäykset tapahtuvat usein ajalla, jossa Digin työntekijöiltä vaaditaan joustoa, normaalin työajan ulkopuolella. Tämä ei onnistu yksityisellä, ilman lisälaskutusta. Toinen keskeinen etu, mikä Digin toiminnassa on tullut tutuksi, on työntekijöiden jalkautuminen kohteisiin avustamaan tai opettamaan. Tätä vaihtoehtoa ei enää ole, kun palvelut siirretään ulos. Digin palveluita ja tukea käyttävät ja tarvitsevat kaikki Oulun kaupungin työntekijät päivittäin, toiminta tulee olla ehdottomasti keskitetysti omassa hallinnassa sekä palvelujen kriittisyyden, toiminnan ja talouden sujuvuuden ja vuoksi.

Mitä näistä siis jää meille käteen?

Jäykempää, kalliimpaa, byrokratiaa ja hallintoa lisäävää toimintaa, jossa omat työntekijät on heitetty ulos. JHL ei ymmärrä näin kapeakatseista toimintaa omien tukipalvelujen arvottamisessa. Kuntalaisten ja poliitikkojen vaikutusmahdollisuudet häviävät, kun toiminta on viety sopimuksiin ja pois omista käsistä ja omana työnä tehtävästä johtamisesta. Se ei ole joustavaa, ei kannattavaa eikä myös tämän kaupungin arvojen mukaista toimintaa.

Arvoisat JHL:n jäsenet, viedään tätä viestiä eteenpäin yhdessä. Kertokaa omasta työstä ja kantakaa aina mukana arvostus omaan työhön ja tekemiseen. JHL arvostaa erityisen suuresti työpanostanne, nyt ja aina.  Neuvottelijat ja toimijat tarvitsevat nyt kaikkien jäsentensä tuen omalle toiminnalleen.

Jaksamista meille kaikille näinä epävarmoina aikoina.

Lisää infoa asiasta löytyy uudesta Oikeutta Ouluun sivustosta JHL Oulun aluetoimiston kotisivuilta;

https://www.jhl.fi/jhl/aluetoimistot/oulun-seudun-aluetoimisto/oikeutta-ouluun/

 

Oulun kunta-alan yhteisjärjestön pääluottamusmiehet

Markus Lepinoja                        Kirsi Särkelä
044 703 1226                             044 703 1227
markus.lepinoja@ouka.fi           kirsi.sarkela@ouka.fi