JHL, JYTY ja JUKO julistivat uuden ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 4.4.2022 - 10.4.2022

29.3.2022

TIEDOTE
28.3.2022

Kunta-alaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa maanantaina 4.4.2022 kello 00.01 ja päättyy sunnuntaina 10.4.2022 kello 23.59.

Kielto koskee seuraavia sopimusaloja: KVTES, TTES, OVTE-, TS ja SOTE - sopimus.
Ylityö – ja vuoronvaihtokiellon ulkopuolelle on rajattu kunta- alan sopimusten viranhaltijat, omassa kodissa työskentelevät perhepäivähoitajat sekä lasten/lapsen kodissa työskentelevät kolmiperhepäivähoitajat ja työllistetyt.

Kiellon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle ja terveydelle. Kiellon ulkopuolelle on asetettu sellaiset työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi yleistä turvallisuutta tai vaarantaisi omaisuuden turvaamista, eikä niitä ole mahdollista siirtää myöhemmin tehtäväksi.

Edellä manituissa tilanteissa työnantaja voi määrätä sinut kirjallisella ylityömääräyksellä töihin ja/tai jatkamaan työvuoroasi. Vaadi työnantajalta kirjallinen ylityömääräys ja yksilöidyt selkeät perustelut, miksi ylityömääräys tai vuoronvaihtomääräys annetaan. Toimita ylityömääräys pääluottamusmiehille tiedoksi.

Pääluottamusmiehet ilmoittavat työnantajalle paikallisesti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon ulkopuolelle rajattavista tehtävistä, joita ovat:

Oulun Vesi – liikelaitos, käytönvalvojat
Infra liikelaitos: tulvatorjunta ja liukkauden torjunta

Pääluottamusmiehet huomauttavat, että esimerkiksi paikallinen sopimus (SOTE) sisäisestä keikkatyöstä hyvinvointipalveluissa on sopimuksen mukaan suoraan ylityötä. Tämän vuoksi pääluottamusmiehet pyytävät pidättäytymään keikkatyön tekemisestä ylityökiellon ajan.

Työnantaja ei saa painostaa tai uhata työntekijää millään perusteella eikä myöskään tiedustella järjestäytymistäsi (kuulutko ammattiliittoon vai et).

Mikäli havaitset epäasiallista käytöstä, painostusta tai uhkaa, ilmoita välittömästi asiasta pääluottamusmiehille.

JHL:n verkkosivuilta löytyy kattavasti tietoa asiasta ja voit halutessasi kysyä lisää luottamusmiehiltä ja pääluottamusmiehiltä. Tutustukaa alla oleviin linkkeihin huolella;

Seuraa myös JHL yhdistysten kotisivuja: www.jhl024.fi sekä https://oulu379.jhlyhdistys.fi/

JHL pääluottamusmiehet

Oulun kunta-alan yhteisjärjestö JHL ry

Markus Lepinoja                                                  Kirsi Särkelä